19. stu 2007.

















TED@VID
Priručnik za pravilno učenje Kur’ani Kerima


Tedžvidska pravila
Tedžvid je nauka koja se bavi izučavanjem pravilnog učenja Kur’ana i pravilnim izgovorom svakoga harfa.
Pravilno učenje Kur’ana je primio Muhammed a.s., preko meleka Džibrila koji ga ja podučio Kur’anu i njegovim pravilima.
Bez pravilnog učenja Kur’ana dolazi u pitanje i valjanost namaza.
Dužnost poznavanja pravilnog učenja Kur’ana se temelji na samom Kur’anu i hadisu. Allah je naredio svom Poslaniku a.s.,: “Uči Kur’an polahko, pravilno i razgovijetno.
Pogrešno učenje Kur’ana Muhammed a.s., je osudio riječima: “Ima mnogo učača Kur’ana koji uče Kur’an, a Kur’an ih proklinje”.
Veliki islamski učenjak, Imam Džezeri kaže:””Držati se tedžvida pri učenju Kur’ana je obavezno! Ko se toga ne drži taj griješi!”
Učeći Kur’an čovjek može napraviti manje ili veće greške, ali treba da se trudi da ih svede na što je moguće manji nivo, a to će postići ako se dobro upozna sa tedžvidskim pravilima, i ako bude učio Kur’an sa muallimom.
Da bi se tedžvidska pravila savladala:
moraju se dobro memorisati tj. znati napamet njihovu definiciju.
učiti ih sa muallimom.
stalno ih uvježbavati.
Učenje Kur’ana po tedžvidu daje učenju dodatnu ljepotu ističući na taj način njegovu nadnaravnost i u jezičkom smislu.



Stajanje prilikom učenja Kur’ana.
U Kur’ani Kerimu ima više znakova koji označavaju da li se na nekoj riječi mora zastati i predahnuti, smije li se ili ne smije zastati, da li je bolje prijeći ili zastati itd. Da bi ovo znali moramo se upoznati sa tim znakovima.
Podijelićemo ih na tri grupe.
Prva grupa: Znakovi kod kojih se staje.
Druga grupa: Znakovi kod kojih se može stati, ali je bolje prijeći.
Treća grupa: Znakovi kod koji se ne staje.
Znakovi kod kojih se staje:
1.
م
Kod ovog znaka se mora stati. M, mora.
5.
ج
Na ovoj riječi može se stati i prijeći.
6.
%
Kod ovog znaka je bolje stati nego prijeći.
Znakovi kod kojih se može stati, ali je bolje prijeći:
4.
$
Zastajanje je dozvoljeno, ali je bolje prijeći.
5.
+ … +
Ako stanemo kod prve riječi sa tri tačke ne stajemo kod druge, a ako nismo stali kod prve riječi stajemo kod druge.
Znakovi kod kojih se ne može stati:
1.
ي
Kod ovog znaka se ne može predahnuti niti je pogodno se zaustaviti. Ako nam ponestane daha staćemo ali smo dužni tu riječ ponoviti kada nastavljamo učenje.
Ukoliko bi nam ponestalo daha, možemo zastati i na riječima na kojima nema nikakva znaka, s tim da se moramo vratiti i tu riječ ili dio ajeta ponoviti te nastaviti dalje.












U vezi stajanja prilikom učenja Kur’ana potrebno je znati i sljedeće:
1. Ako zastanemo na riječi koja se završava jednim od sljedecih znakova: ُ ù ÷ َ ٍ onda umjesto tih znakova izgovaramo sukun ــْ.
selam
Kerim
erd
2. Ako zastanemo na riječi koja se završava sa tenvinom en ili an ٌ,onda se taj znak pretvara u izgovoru u dugo a, npr.:
besira
alima
kadira
hakima
gafura
mudhala
kerima
ihsana
3. Ako zastanemo na riječima koje završavaju sa okruglim t E ,bilo s kojim znakom da je, onda se taj harf pretvara u h â , npr.:
seneh
elkariah
miskale zerreh
haseneh
gašijeh
bagteh
hašiah
zilleh

4. Ako se zastane na riječi koja se završava bilo kojom dužinom, dugo a, dugo i ili dugo u ili harf sa sukunom onda u izgovoru neće doći ni do kakvih izmjena, npr.:
jerda
uhra
innellezine amenu
ve amilu
lem jelid
ve lem juled

5. Ako se zastane na riječi koja se završava sa slovom ن ili ه ,onda će se harf ن pretvoriti u dugo u, a harf ه , u dugo i, npr.:
illa hu
ve ma hi
radi


Pravila koja se odnose na harf NUN i tenvin.
Kada se NUN sa sukunom nađe ispred bilo kojeg harfa, podliježe jednom od ova četiri pravila, a to su: Idgam, Izhar, Iklab i Ihfa’. Svaki tenvin sadrži u sebi NUN sa sukunom, zato se ova pravila odnose i na tenvin.
1
IDGAM - UKLAPANJE HARFA NUNA ILI TENVINA
Idgam se dijeli na dvije grupe:a) idgam sa potpunim uklapanjem i b) idgam sa nepotpunim uklapanjem.






















Treba zapamtiti da nema uklapanja ako se radi o jednoj riječi, npr:

Idgam uvijek ima dvije riječi od kojih se prva završava sa NUNOM sukunom ili tenvinom, i druga riječ koja počinje sa jednim od sljedećih šest harfova: Lam, Ra, Mim, Nun, Vav i Ja.


2
IZHAR-JASNO IZGOVARANJE

NUN sa sukunom i tenvin se izgovaraju jasno i odsječeno ispred sljedećih šest harfova:




3
IKLAB-PRETVORBA
Kada se NUN sa sukunom ili tenvin nađu ispred harfa BA pretvaraju se u M, npr.:
U mnogim izdanjima Kur’ana iklab je označen na taj način što je umjesto sukuna i jednog znaka tenvina stavljen mali MIM ( ق ).
4
IHFA’-SKRIVANJE
Kada se NUN sa sukunom ili tenvin nađu ispred jednog od sljedećih petnaest harfova tada podliježu pravilu zvanom ihfa’. To znači da se NUN ili tenvin izgovaraju bez učešća jezika i nepca s tim da se jedan dio izgovora propušta kroz nos. Npr.:
Ihfa se u najnovijim izdanjima Kur’ana označava tako što se sukun iznad NUNa uopšte ne piše, ili u slučaju tenvina crtice su malo razdvojene i piše se ovako: ٍ ٌ َ ।






Pravila koja se odnose na MIM sakin
Kada harf MIM dođe sa sukunom za njega se vežu tri pravila, a to su:
Jasno izgovaranje(izhar šefevijj)
Skrivanje (ihfa šefevijj)
Uklapanje (idgam mislejni)

1
IZHAR [EFEVIJJ-JASNO IZGOVARANJE
Kada harf MIM dođe sa sukunom ispred bilo kojeg harfa osim BA i MIM, onda se izgovara jasno i odsječeno, bez uklapanja, npr.:

.
2
IHFA’ [EFEVIJJ-SKRIVANJE

Kada dođe harf MIM sa sukunom ispred harfa BA, tada se MIM izgovara kroz nos s tim da usne budu sastavljene prilikom izgovora. U nekim izdanjima Kur’ana ihfa’ šefevij je označen tako što na harfu MIM nema sukuna, npr.:

3
IDGAM MISLEJNI- UKLAPANJE ISTIH HARFOVA
Za ovaj idgam se veže samo jedan harf, a to je harf MIM. Idgam mislejni biva kada harf MIM bude sa sukunom a poslije njega dođe harf MIM, tada se uklapaju jedan u drugi te ih izgovaramo kroz nos, npr.:

Primjećujemo da u nekim izdanjima Kur’ana ako se radi o idgam mislejni sukun na prvom MIMU se ne piše dok drugi MIM dobiva tešdid.
.
Izgovor riječi Allah
Riječ Allah (lafzatullah) se nekad izgovara krupno, a nekad tanko.
Krupno se izgovara kada prije riječi Allah dođe fetha (E ili A) ili damma (U), npr.:

Prilikom krupnog izgovaranja usne namjestimo da kažemo “O” te izgovorimo lafzatullah.
Riječ Allah se tanko izgovara kada prije nje dođe kesra (I), npr.:
Prilikom tankog izgovoranja riječi Allah, usne moraju biti razvučene kako bi mogli lafzatullah tanko igovoriti.
Izgovor harfa RA
Harf Ra se izgovara krupno, a nekada tanko.
Krupno se izgovara:
kada harf RA bude sa fethom ـَـ ili damom ــُـ, npr.:

kada harf RA bude sa sukunom, a prije njega harf sa fethom ـَـ ili damom ــُـ, npr.:

kada harf RA bude sa sukunom, a prije njega takođe harf sa sukunom, a prije toga dođe harf sa fethom ـَـ ili damom ــُـ, npr.:

Ako zastanemo ili predahnemo na ovim riječima pojavljuje se RA sa sukunom, te u ovim slučajevima ga izgovaramo krupno.
Tanko se izgovara u sljedećim slučajevima:
kada harf RA bude sa kesrom ــِـ , npr.:

b) kada harf RA bude sa sukunom, a harf prije njega bude sa kesrom ــِـ , npr.:

c) kada harf RA bude sa sukunom, a harf prije njega takođe sa sukunom, a prije njega harf sa kesrom ــِـ , npr.:

d) kada harf RA bude sa sukunom, a harf prije njega harf ن ili harf ه, sa sukunom, a prije njih harf sa fethom ُ , npr.:

Ako zastanemo na ovim riječima pojavljuje se sukun tako da harf RA čitamo tanko.
Naglašeni izgovor - kalkala
Kalkala ima svojih pet harfova. Ti harfovi su: ق ط ب ج د .Kad dođe jedan od ovih pet harfova sa sukunom tada se izgovaraju oštro tako da dotični harf odskoči pri izgovoru, npr.:

Pogledajmo u suri Felek gdje na kraju svakog ajeta imamo kalkalu jer prilikom stajanja ovi harfovi dobivaju sukun.
up,






Medd – dužine
Svaka dužina u Kur’anu se naziva medd. Dugo a, dugo i, ili dugo u. Izgovor ovih dužina traje koliko normalna dužina a.
Pored ovih normalnih dužina imamo i dvostruko duge dužine koje su u Kur’anu označene ovim znakom ‡. Kad god u Kur’anu ugledamo ovaj znak dotičnu dužinu moramo dvostruko duže učiti, tj. koliko traje izgovor četiri puta a.
Ako stanemo na riječima kod kojih harf VAV ili JA budu sa sukunom, a prije njih dođe fetha ُ, tada dolazi do medda, npr,:

U ovim slučajevima JA ili VAV se izgovaraju koliko traje izgovor dva puta a.
Ako zastanemo na riječima koje završavaju nestalnim sukunom a prije njega dođe dužina, tada dolazi do medda koji traje koliko izgovor četiri puta a, npr.:
Ako stanemo na bilo kojem ajetu sure El Fatiha imamo nestalni sukun, te dolazi do dužeg izgovaranja, a ako prijeđemo bez zastajanja na sljedeći ajet tog sukuna više nema, a time nema ni dvostruko duge dužine nego samo obična dužina.
Vježba br. 6
U sljedećoj vježbi obrati pažnju na sva do sada obrađena pravila, pokušaj da svako pravilo imenuješ njegovim imenom i da ga definišeš.

Sažetak
r.b.
Kada Nun sakin i tenvin dođu na jedno od ovih harfova
Primjenjuje se pravilo
Izgovor Nuna ili tenvina
1
ص ذ ث ج ش ق س ك ض ظ ز ت د ط ف
IHFA’
Kroz nos
2
ا هـ ح خ ع غ
IZHAR
^isto i odsječeno
3
ي م ن و
NEPOTPUNI
IDGAM
Uklapaju se u navedene harfove koji dobivaju tešdid
4
ر ل
POTPUNI IDGAM
Uklapaju se potpuno u navedene harfove koji dobivaju tešdid
5
ب
IKLAB
Uklapaju se u harfa Ba i prelaze u Mim
r.b.
Kada Mim sakin dođe na jedno od ovih harfova
Primjenjuje se pravilo
Izgovor Mima sakin
1
ب
IHFA [EFEVIJJ
Kroz nos i uklapa se u Ba
2
م
IDGAM MISLEJNI
Kroz nos i uklapa se u Mim
3
Bilo koji harf osim Ba i Mim
IZHAR [EFEVIJJ
^isto i odsječeno
Riječ Allah se izgovara
Krupno:
Kada ispred riječi Allah dođe fetha ili damma
Tanko:
Kada ispred riječi Allah dođe kesra
Harf Ra se izgovara
Krupno:
a)Kada harf Ra ima na sebi fethu ili dammu
b)Kada harf Ra bude sakin a prije njega dođe fetha ili damma
Tanko:
a)Kada harf Ra dođe sa kesrom
b)Kada harf Ra bude sakin a prije njega dođe kesra
Kalkaleh
Kada harfovi ط ت ² ¹ ¾ budu sa sukunom izgovaraju se naglašeno
Znaci za stajanje
Treba stati
Bolje je prijeći
Ne staje se
م i× ط ع ج ق ز
ي
Vel hamdu lillahi rabbil alemin.